جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
نقش مهرورزی در انتقال مفاهیم دینی از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
سیدمحمدمهدی طه حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهرساله‌ی حاضر با عنوان «نقش مهرورزی در انتقال مفاهیم دینی از منظر قرآن و سنت» گردآوری شده‌است. هدف از این تحقیق، دستیابی به راهکارهایی عملی جهت نهادینه‌کردن عنصر ‌«مهرورزی» در بین مسوولان انتقال مفاهیم دینی بوده و با مراجعه به تفاسیر قرآن (اعم از شیعه و سنی) و نیز کتب روایی دسته اول که شامل احادیث معتبر و مرتبط با موضوع بوده، به بحث پیرامون موضوع پرداخته‌شده‌است. البته علیرغم کمبود منابع نوشتاری، مقالات و کتب نوشته شده و نیز تکراری بودن مطالب آن‌ها در زمینه‌ی «مهرورزی»، سعی شده تاجامعیت و مانعیت کافی در مطالب حاضر ایجاد شود و در نهایت نتایج مهمی به دست آمده که از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره نمود که «مهرورزی» نه فقط یکی از چندین راهکار انتقال مفاهیم دینی می‌باشد بلکه مسأله‌ی تبلیغ دین اسلام فقط و فقط بر پایه‌ی «محبت» و «رحمت» استوار است و در همه‌ی راهکارها باید ابتدا زمینه‌ی «مهرورزی» ایجاد شود و سپس به انتقال مفاهیم دینی پرداخت.
شرح قصیده صاحب‌بن‌عباد در اصول دین
نویسنده:
احمد تمیم داری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
بررسی واجبات نماز در مذاهب اسلامی
نویسنده:
حامد علیمراد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده هدف این پژوهش بررسی واجبات نماز در مذاهب اسلامی می باشد که به همین منظور واجبات رکنی نماز ( نیت ، قیام تکبیره الاحرام، رکوع و سجود) و واجبات غیررکنی نماز (قرائت در رکعات نماز، تشهد، سلام ، ترتیب و موالات) از دیدگاه مذاهب و نقل اقوال آنانمطرح شده است . سپس دلائلی بیان شده از جانب مذاهب اسلامی در تحقیق آورده شده است ، که این ادله اولاً از قرآن کریم و سپس از سیره و روایات پیامبر اکرم(ص) می باشد امامیه علاوه بر این ها ، روایات و سیره ائمه معصومین(ع) رامورد استناد قرار داده اند .مذاهب خمسه در مسائلی کلی نماز اختلاف ندارند ، بلکه در بسیاری از موارد ، مذاهب مختلف اسلامی دیدگاه متشرک دارند.اختلافات بین مذاهب اهل سنت با فقهای امامیه بیشتر در مسائل فرعی نماز ازجمله تکتف در حال قیام ، آمین بعد از حمد و قرائت سوره کامل بعد از فاتحه الکتاب می باشد . که در این پژوهش به بیان ادله مذاهب اسلامی در اینابواب بدون تاثیر گرفتن از تعالیم مکتب خاص و بدون جانب داری پرداخته شده است.واژگان کلیدی(صلوه- رکن- غیر رکن- واجبات نماز- مذاهب خمسه).
نقش وسوسه و واردات قلبی در آسیب شناسی روانی از دیدگاه اسلام
نویسنده:
محمد رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، یافتن الگویی دینی برای تبیین آسیب شناسی روانی بر اساس مفهوم وسوسه می‌باشد. طرح این تحقیق، تفسیری-درایی می‌باشد که در بخش تفسیریِ آن، از تفاسیر قرآن کریم و در بخش روایی از روش ابداعی پسندیده برای استنباط از روایات استفاده شده است. بر طبق نتایج بدست آمده، الهام و وسوسه، دو نوع از واردات یا خطورات قلبی می‌باشند که انسان را به سمت حق یا به سمت باطل سوق می‌دهند. مهم‌ترین کارکرد و اثر وسوسه، گمراهی انسان است و هرگونه گرایش انسان به سمت طبیعت مادی‌اش (از قبیل گناهان، رذایل و ...) می‌تواند زمینه‌ی تأثیر و نفوذ آن را فراهم آورد. مدل وسوسه برای تبیین آسیب شناسی روانی یک مدل عام است که ضمن پذیرفتن تأثیر مدل‌های روبنایی‌تر و خاصِّ هر اختلال، تاکید دارد که در فرآیند تشخیص و درمان لازم است گاهی به افرادِ دارای برخی از آسیب های روانی، به عنوان افرادی «خطاکار» و «فریب خورده» نگاه شود و چنین نگاهی نیز به آنان القاء گردد. مدل وسوسه، گستره‌ی تأثیر وسوسه در انسان را وسیع می‌بیند و هر عاملی که به نحوی –ولو اندک- در مسیر تکاملی انسان اختلال ایجاد کند (از جمله افسردگی، اضطراب و ...) را جزء وسوسه محسوب می‌نماید. مدل وسوسه تنها درصدد تبیین برخی وجوه از برخی اختلالات است و نقش سایر عوامل از قبیل وراثت، فیزیولوژی و ... را نیز تایید می‌کند.
سیاست های عملی و فنون حکمرانی علی(ع) در نهج البلاغه
نویسنده:
نصرت بامری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
سیاست عملی و فنون حکمرانی، اتخاذ شیوه‌های مناسب برای اداره جامعه است. مکاتب مختلف با توجه به اصول و مبانی خود برای حکمرانی فنونی را پیشنهاد می‌کنند که نتیجه شیوه‌های عملی فکرکردن در باب قدرت هستند. سیاست‌‌مداران و بازیگران صحنه سیاست که بیشتر به ابزار قدرت و چگونگی کاربرد آنها در عمل تاکید می‌کنند؛ با تفسیر مبانی و اصول مکتب خود این فنون و شیوه‌ها را استخراج می‌کنند. اسلام به‌عنوان دین و مکتب، اصولی را برای سیاست ارائه می‌دهد؛ که توسط پیامبر(ص) و علی(ع) تفسیر شده و به اجرا درآمده‌اند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به عمر کوتاه حکومت علی(ع) آیا می‌توان پذیرفت که امام علی(ع) در امر سیاست شکست خورده و عملکردهایشان غیرسیاسی بوده‌است؟ این پژوهش قصد دارد با استفاده از تکنولوژی-های قدرت که جنبه‌های اجرایی و به گونه‌ای سیاست در عمل محسوب می‌شود به واکاوی متن نامه‌های نهج‌البلاغه بپردازد.
بررسی جایگاه ایلخانان درگسترش اسلام درایران
نویسنده:
بیژن نصوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
دوران ایلخانان هر چند با نظم و انضباط حساب شده آغاز شد، اما در بی نظمی و هرج و مرج مقاومت ناپذیری پایان یافت. به طوری که تجربه حکومت ایلخانان در ایران یک تحول جالب اجتماعی را در تاریخ به معرض آزمون آورد. این که در فاصله دو نسل، ایلخانان اسلام آوردند، تجربه انحلال قوم فاتح را در فرهنگ قوم مغلوب یک بار دیگر در تاریخ ایران به صورت یک واقعیت تسلی بخش و قابل اعتماد به منصه ظهور رساند. سلاله یک قوم مهاجم که از آغاز با طرح اتحاد با صلیبی‌ها که به انهدام اسلام بسته بودند، سرانجام در طی دو نسل، مدافع قلمرو اسلام شدند که از آن در برابر تهاجمات دیگران و هجوم بیگانگان جانانه دفاع کردند. حتی ارتباط آنها با صلیبی‌ها، که پس از اسلام آوردنشان نیز به کلی قطع نشد، دست کم شروع جالبی برای روابط بازرگانی شرق و غرب شد. پایان قدزت مغولان وتهاجم مغولان و سپس حاکم شدن ایلخانان، در هم ریختن مبانی حیات جامعه مغلوب، راه یافتن انحطاط و زبونی در قوم مغلوب و پدیداری بسیاری از مفاسد اجتماعی بود. یکی از بارزترین علل انحطاط جبری ایرانیان در این دوره، غلبه قوم بیابانگرد وحشی بود که به هیچ یک از آداب و سنن و اصول اجتماعی و سیاسی خو نگرفته بودند و پابندی نشان نمی‏دادند. از این رو، بنیان قدرت و حکومت جابرانه خود را تنها در سایه تهاجم، قتل و غارت و ریشه کنی مبانی و مناسبات اجتماعی می‏یافتنداماباظهوراسلام درهمین دنیای متوحش واسلام آوردن این اقوام سبب تغییرات بسیاری شد وهمین قوم ایلخان خود باعث پیشرفت اسلام درکشورایران گردید که مابرآنیم تا تاثیرات این قوم رادرپیشرفت دین انسانیت اسلام درکشورعزیزمان رامورد بررسی قراردهیم.
تجزیهو تحلیل رفتار خوارج از دیدگاه امام علی (ع)
نویسنده:
مریم یزدانی جزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از آنجا که فتنه‌ی خوارج نهروان در حکومت نوپا، اصول‌گرا و عدالت‌گستر علی‌بن‌ابیطالب(علیه‌السلام) یک چالش جدی محسوب می‌شود که تا قرن‌ها بعد پیامدهای آن استمرار داشته و شخصیتی جز امیرمومنان(علیه‌السلام) را توان مقابله با آن نبوده است؛ پژوهش حاضر با عنوان تجزیه و تحلیل رفتار خوارج از دیدگاه امام علی(علیه‌السلام) انجام یافته تا با بررسی گفتار و رفتار آن حضرت که خود میزان حق، تلقی می‌شود ابعاد انحراف خوارج روشن گشته و هشداری برای هرگونه الگوگیری از آنان در عصر حاضر باشد. در این پژوهش، با استفاده از روش کتابخانه‌ای به این نتایج دست یافته شد؛ که عدم بصیرت دینی و برداشت نادرست از آن، سبب گردید تا خوارج از پیروی امام زمان خود بیرون رفته و این جهالت فکری را تا جایی پیش بردند که در جریان حکمیّت امام خود را کافر پنداشته و او را از دین اسلام خارج دانستند. بر این اساس قتل او را واجب شمردند. در مقابل امام علی‌(علیه‌السلام) تا زمانی که آن‌ها دست به قیام مسلحانه نزده بودند؛ با ایشان مدارا نموده؛ حقوق آن‌ها را از بیت المال قطع ننمودند و از ورود به مساجد که در آن نام خدا ذکر می‌شود؛ منع نکردند. آزادی آن‌ها را محدود ننموده و به بحث و استدلال با آن‌ها پرداختند. در نهایت وقتی آن‌ها درهای هدایت را بر روی خود بسته و جنگ را آغاز نمودند؛ ایشان قاطعیت به خرج داده و در مقابل آن‌ها ایستادند. این رفتار امام سبب شد آنها و طرفدارانشان هرگز نتوانند برای خود حقانیّتی دست و پا کنند.
علم امام (ع)
عنوان :
نویسنده:
علیرضا فاخرزاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بحث پیرامون امام "علیه‌السلام" از مباحث بسیار مهم و ضروری در سلسله مباحث کلامی و اعتقادی است . امام "علیه‌السلام" در نزد شیعه حافظ شریعت و مفسر واقعی قرآن کریم و احکام اسلام است . لذا عقلا امام "علیه‌السلام" می‌بایستی فردی آگاه نسبت به اصول و فروع دین و احکام مسایل آن باشد. چرا که اگر امام "علیه‌السلام" آگاه به این مسایل نباشد، امامت وی لغو و بیهوده خواهد بود ولی اینکه امام "علیه‌السلام" از کلیه مسائل و علوم دیگر آگاه باشد، اعتقاد به آن عقلا واجب نیست . چرا که بدون این علم و آگاهی، امام "علیه‌السلام" می‌تواند آنگونه که شایسته است تمامی وظایف مربوط به امامت جامعه مسلمین را به انجام رساند. از طرف دیگر، با توجه به نظر حکما درباره علم و ادراک و مراتب قوه عقل در انسان بخصوص در انسان کامل، اینکه امام "علیه‌السلام" بعضی از امور غیبی را بداند و به آن‌ها آگاه باشد عقلا جایز است و امام می‌تواند به خواست و اراده الهی از بعضی از این امور آگاه و مطلع گردد. ولی اینکه عقلا واجب باشد امام "علیه‌السلام" این امور را بداند، دلیلی وجود ندارد. همچنین با دقت در اخبار و روایات متعدد و نیز بررسی تاریخی زندگی ائمه معصومین "علیه‌السلام" این نتیجه بدست می‌آید که علاوه بر جواز عقلی اطلاع و آگاهی از غیب برای امام "علیه‌السلام" این امر محقق گشته است و آنان به لطف الهی از این علم برخوردار گشته‌اند.
مقایسه مبانی و اصول کار و تلاش فردی و اجتماعی در اسلام وماکیاولیسم
نویسنده:
فیضیه سهرابی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده:اسلام بارهبانیت وکناره گیری ازسایرمردم ودست کشیدن ازکاروتلاش درراه تامین نیازهای مادی،مخالفت ورزیده است،وتمام جوانب زندگی ونیازهای مادی،معنوی،فردی واجتماعی اوراموردتوجه قرارداده است .مبانی و اصول کار و تلاش فردی و اجتماعی در اسلام وماکیاولیسم متفاوت است؛ کار وتلاش فردی واجتماعی در مبانی دینی و اعتقادی اسلام دارای جایگاه ویژه است ؛ و مبتنی برپذیرفتن اصول اعتقادی است. اما در مکتب ماکیاولی : «هدف وسیله را توجیه می کند».و دنیای بشر را پهنه برخورد میان بخت و نیروی انسان می‌ دید.در مکتب ماکیاولی فریب و نیرنگ در دادوستدها نفی خیرخواهی وهمیشه در پی سود خویش بودن.پیشوایان دین، کار و تلاش برای امر معاش و گذراندن زندگی را امری مقدس، خداپسندانه و عبادتی بزرگ شمردهاند. رشد و تعالی همه جانبه اقتصادی بدون کار و تلاش امکانپذیر نمی باشد..در این نوشتار به بیان مبانی وجایگاه کار و تلاش فردی واجتماعی از منظر اسلام و ماکیاولیسم پرداخته ایم.واژه های کلیدی:مبانی،کار،تلاش،فردی،اجتماعی،اسلام،ماکیاولیسم
جایگاه انسان درنظام هستی از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
سودابه حاجیلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
جایگاه انسان در نظام آفرینش از موضوعات مهم انسان شناسی است که پاسخ به آن می تواند روشنگر بسیاری از مسائل دیگر در این حوزه باشد.این تحقیق شامل پنج فصل می باشد .در فصل اول به کلیات وبررسی مفاهیم مورد بحث در عنوان پایان نامه پرداخته شده و درفصل دوم تبیین مبانی فلسفی جایگاه انسان در نظام هستی از دیدگاه حکمت متعالیه مورد بررسی قرار داده شده است و در فصل سوم به جایگاه اولیه و تکوینی انسان و در فصل چهارم به بررسی جایگاه ارادی و اختیاری انسان اختصاص داده شده و همچنین در فصل پنجم به بررسی جایگاهی که انسان کامل می تواند در نظام هستی داشته باشد پر داخته شده است و در پایان نتیجه گیری و جمع بندی آمده است.
  • تعداد رکورد ها : 5307